Uitkering voor oudere werklozen (IOAW)

Ga eerst na of u bij een andere organisatie een uitkering kunt aanvragen:

  • Bent u net werkloos geworden? Of bent u ziek of arbeidsongeschikt? Dan vraagt u een uitkering aan bij het UWV.
  • Mensen die de AOW-leeftijd bereikt hebben, kunnen AOW aanvragen bij de Sociale Verzekeringsbank.
  • IOAW is voor mensen die geboren zijn vóór 1 januari 1965 en tussen hun 50ste en 60ste jaar werkloos zijn geworden.
     
  • U kunt IOAW aanvragen als u al een volledige WW- en vervolguitkering van het UWV hebt ontvangen.
     
  • U komt in aanmerking voor de uitkering als uw maandelijks (gezins)inkomen lager is dan de IOAW-norm. Op de website van de Rijksoverheid leest u meer over de IOAW-norm.
     
  • Bij de IOAW wordt géén rekening gehouden met de waarde van de bezittingen van uw gezin (uw vermogen).

     
  • U kunt een IOAW-uitkering bij het Werkplein aanvragen als u in de gemeenten Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen of Zundert woont.

Stap 1: melden via DigiD

  • Via de knop onderaan deze pagina logt u in met uw DigiD. U beantwoordt dan eerst een paar vragen. U komt daarna te weten of u in aanmerking komt voor een uitkering en bij welke organisatie.
     
  • Komt u in aanmerking voor een uitkering bij het Werkplein? Dan kunt u na de eerste vragen melden dat u een uitkering wilt aanvragen. We stellen u dan een aantal vragen over uw persoonlijke situatie, opleiding en mogelijkheden om te werken. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 20 minuten.
     
  • Bent u getrouwd of woont u samen? Zorg dan dat uw partner en u allebei de vragen beantwoorden. U en uw partner loggen dus allebei in met uw eigen DigiD om de vragen te beantwoorden.

Stap 2: binnen 3 werkdagen bellen met het Werkplein

  • Normaal gesproken vragen we u om na het afronden van uw melding langs te komen op het Werkplein. Tijdelijk hebben we een aangepaste bereikbaarheid. U hoeft tijdelijk niet langs te komen.
  • In plaats daarvan kunt u na het afronden van uw melding op werkdagen bellen met het Werkplein. Heeft u een partner? Bel dan met z'n tweeën. We controleren uw gegevens en geven u meer informatie. Het is belangrijk dat u binnen drie werkdagen belt.

Stap 3: vul het aanvraagformulier in

  • U krijgt het aanvraagformulier toegestuurd na uw telefoongesprek met het Werkplein. In de brief bij het aanvraagformulier leest u hoe en wanneer u het aanvraagformulier inlevert.

Stap 4: beslissing over uw aanvraag

  • Uiterlijk acht weken nadat u het aanvraagformulier bij stap 4 heeft ingeleverd, krijgt u een brief met de beslissing. Soms duurt het langer. Bijvoorbeeld als meer onderzoek nodig is, uw aanvraag nog niet volledig is of u de aanvraag te laat inlevert. Bent u het niet eens met een besluit van het Werkplein? Dan kunt u bezwaar maken.
     
  • Krijgt u een bijstandsuitkering toegewezen, dan geldt meestal de datum waarop u de melding via DigiD bij stap 1 heeft afgerond en doorgestuurd als de ingangsdatum van uw uitkering.
  • Het is belangrijk dat u zich houdt aan de regels en de afspraken met uw klantmanager. Zo voorkomt u dat uw uitkering tijdelijk wordt verlaagd, uw uitkering moet terugbetalen of u een boete krijgt.
     
  • U bent verplicht om werk te zoeken. Het Werkplein helpt u met een persoonlijke klantmanager. De klantmanager van het Werkplein stelt samen met u een plan op. Daarin staan dingen die u kunt doen om werk te vinden. U moet zich houden aan alle regels van dat plan.
     
  • Vrijwilligerswerk doen mag in overleg met uw klantmanager. Met vrijwilligerswerk doet u ervaring op en laat u zien dat u graag werkt. Maar… betaald werk gaat altijd vóór vrijwilligerswerk. Neem voor meer informatie contact op met uw klantmanager van het Werkplein.
     
  • Bijverdienen naast de uitkering heeft gevolgen voor uw uitkering. Ontvangt u inkomsten uit werk, een vrijwilligersvergoeding, of een stagevergoeding? We hebben voor u een overzicht gemaakt van de regels voor bijverdienen.
     
  • U moet alle wijzigingen in uw situatie direct doorgeven. Twijfelt u of een wijziging belangrijk is? Vraag het uw klantmanager van het Werkplein. Voorbeelden van wijzigingen en hoe u ze doorgeeft.
     
  • Voorkom fraude. U neemt een groot risico als u veranderingen in uw situatie niet doorgeeft. Fraude wordt ontdekt doordat uw gegevens bij het Werkplein gekoppeld zijn aan de gegevens van de belastingdienst, sociale verzekeringsbank en andere organisaties. Het Werkplein controleert deze gegevens regelmatig. Bij fraude moet u al het geld dat u teveel hebt ontvangen volledig terugbetalen. Ook kan het Werkplein uw uitkering stopzetten. Daarnaast loopt u het risico dat u een boete krijgt.

Wilt u weten wanneer we uw uitkering overmaken? Ga naar ons overzicht van de betaaldata.

  Melden via DigiD voor IOAW-uitkering


Heeft u hulp nodig bij het melden?

  • Wij helpen u graag. Bel met 076 750 35 00, maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 10.30 uur.
  • Houd uw DigiD bij de hand. Dan kunnen we u sneller helpen.